Rotterdam in ontwikkeling

R O T T E R D AM I N O N TW I K K E L I N G | 2 0 2 2 98 en dergelijke aspecten spelen allemaal een rol in het modelleren van de verschillende bouwmassa’s”, merkt Van Os op. DE GROENE ENFILADE Dé grote stedenbouwkundige troef van het plan is een lange, autovrije en groene structuur die de verschillende gebouwen en plandelen aaneenrijgt: De Groene Enfilade. “Als je straks over de Groene Enfilade wandelt of fietst, zal zich ter weerszijden steeds een levendig plein openen waar de gebouwen aan liggen”, aldus Posner. Voor de stedenbouwkundige structuur van een enfilade, hier 800 meter lang, diende een nieuwbouwwijk in de Parijse voorstad Boulogne-Billancourt als voorbeeld. Aan deze gebiedsontwikkeling, terrein van voormalige Renaultfabrieken, is door leden van Ontwikkelcombinatie Schieveste, de wethouders en gemeenteambtenaren van Schiedam een werkbezoek gebracht. Om vervolgens overtuigd van het daar gerealiseerde enfilade-concept terug te keren. De buitenruimte zal, naar een ontwerp van DELVA Landscape Architecture & Urbanism, hoogwaardig worden ingericht, zowel de verharde delen als het groen. Het gebied krijgt een groot waterbergend vermogen met behulp van wadi’s. De gebouwen worden uitgerust met daktuinen die voor vertraagde regenwaterafvoer zorgen. Een retentievijver kan bij extreme neerslag de overvloed aan water bergen en in het uiterste geval is afwatering op de Schie mogelijk. Op de hoogste daken worden PV-panelen gelegd. In warmte wordt voorzien met een systeem van aquathermie en warmte-koude-opslag (WKO). “We gaan meerdere bronnen in het gebied mijnen, waar we de gebouwen op aansluiten”, legt Van Os uit. ONDERGRONDS AFVALTRANSPORT Innovatief in Schieveste is de manier waarop huishoudelijk afval wordt afgevoerd. Dit gaat gebeuren met een ondergronds afvaltransportsysteem (OAT). Van links naar rechts; Hans Borsje (VolkerWessels Vastgoed) Marco Dijkshoorn (Van Omme & De Groot) Job Posner (Synchroon) Marc van Os (Dura Vermeer) Artist impression Schieveste

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=