Rotterdam in ontwikkeling

R O T T E R D AM I N O N TW I K K E L I N G | 2 0 2 2 97 De strook grond van acht hectare tussen de A20 en NS-station Schiedam Centrum werd zo’n twintig jaar geleden bestemd als kantorenlocatie. Vier jaar geleden deed KuiperCompagnons een planstudie naar woningbouw in dit gebied met de naam Schieveste. Het hieruit resulterende conceptplan voor een hoogstedelijke woonwijk, met drieënhalf duizend woningen, legde het bureau voor aan Van Omme & De Groot, zo vertelt Marco Dijkshoorn, directeur Project- ontwikkeling bij deze ontwikkelende bouwer. “Wij zagen het als kansrijk, maar het was ons wel meteen duidelijk dat dit zo’n grote en complexe ontwikkeling is, dat we er goed aan zouden doen om hier met meerdere partijen aan te gaan trekken.” VolkerWessels Vastgoed, Dura Vermeer en Synchroon hapten toe. “Als vier samenwerkende ontwikkelaars hebben we het initiatief aangeboden aan de gemeente Schiedam. Deze was er heel ontvankelijk voor en heeft na een aantal gesprekken ons marktinitiatief omarmd.” Het initiatief leidde in december 2018 tot een grondreserveringsovereenkomst tussen Gemeente Schiedam en de Ontwikkelcombinatie Schieveste (OCS). “Hierbij is vastgelegd dat wij een master- plan zouden opstellen en dat de gemeente zou starten met het bestemmingsplan en het vergunningentraject”, vult Marc van Os aan, Senior Ontwikkel- manager bij Dura Vermeer. Het proces bereikte in september 2021 twee mijlpalen met een eerste gronduitgifteovereenkomst én de vaststelling van het bestemmingsplan. WOONKWALITEIT De realisatie van Schieveste past bij het rijksbeleid om binnenstedelijk te bouwen, zegt Job Posner, Regiomanager bij Synchroon. “Dit plan sluit ook helemaal aan bij een ander beleidsuitgangspunt: woningbouw bij OV-knooppunten.” Het stedenbouwkundige en architectonische ontwerp dient uiteraard de hoge geluidbelasting van de A20 en het spoor op te vangen. “Aanvankelijk denk je: Kun je daar wel wonen?”, erkent Hans Borsje, Regiomanager bij VolkerWessels Vastgoed. “Het kan, daar hebben we ons allemaal van verzekerd.” Tegenover de A20 zal de bebouwing een hoge rug opzetten, tegenover het spoor en het station is een iets lagere wand afdoende. “Dit geeft het binnengebied het karakter van een vallei”, typeert Posner. De ‘rug’ langs de snelweg krijgt een hoogte van 45 meter. Hier bovenop komen een aantal hoogteaccenten van 70 tot 90 meter. Borsje: “Je krijgt een mooie getrapte overgang van hoogbouw naar maaiveld waardoor windgaten worden voorkomen.” Het is aan KuiperCompagnons en de andere ingeschakelde architecten om de gebouwen verder tot in alle details te ontwerpen. “Geluid, bezonning, windhinder OP EENDEELS BRAAKLIGGENDE KANTORENLOCATIE ACHTER STATION SCHIEDAMCENTRUMKOMT EENNIEUWEWOONWIJK. HETMASTERPLAN VOORDIT LANGGEREKTE GEBIEDWORDT DE KOMENDE TIEN JAAR GEFASEERD INVIERDEELPLANNENTENUITVOERGEBRACHT. DEZE AMBITIEUZE ONTWIKKELINGHEEFT BETEKENIS VOORDE GEHELE ZUIDVLEUGEL VANDE RANDSTAD.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=