Rotterdam in ontwikkeling

R O T T E R D AM I N O N TW I K K E L I N G | 2 0 2 2 30 STADSLONGEN Voor de verdere verbetering van de luchtkwaliteit wijst Bonte op het project Stadslongen. Dat krijgt invulling met zeven stadsprojecten. Hiertoe behoren het Rijnhavenpark, Blaakpark, Prins Alexanderplein, Hofbogenpark, Nelson Mandelapark, Rivieroeverpark Feyenoord, Schouwburgplein en Hofplein. De parkachtige herinrichting van het Hofplein sluit aan op het autoluw maken van Coolsingel, Schieweg en Weena. De megadrukke verkeersrotonde met de bekende fontein verandert in een groene oase. “Er blijft nog wel een rijbaan over voor de auto, maar daar zul je alleen gebruik van maken als het niet anders kan. De Feyenoord-supporters blijven welkom om er zo om de tien jaar het kampioenschap te vieren”, zegt Bonte met Rotterdamse ironie. HET TERUGDRINGEN VAN HET AUTOGEBRUIK stimuleert de gemeente met allerlei vormen van elektrisch deelvervoer en verbetering van het openbaar vervoer. Gunstig daarbij is dat in de jongere generatie het autobezit al afneemt, signaleert de wethouder. Daarnaast neemt het aantal elektrische auto’s snel toe. “De gemeente faciliteert dit met slimme laadpalen, een belangrijke schakel in het toekomstbestendig maken van het elektriciteitsnetwerk. Met slimme palen worden auto’s geladen wanneer er een overschot aan zonne- en windenergie is en wordt het laden gestopt of leveren ze terug aan het stroomnet op het moment dat het aanbod minder is.” STAD EN HAVEN De stad vormt een integraal geheel met de haven, stelt Bonte. In de haven valt heel veel te doen maar ook te halen. Het buiten bedrijf stellen van een van de twee kolencentrales op de Maasvlakte leverde al een welkome forse CO2- en fijnstofreductie. Binnen tien jaar zal ook de tweede centrale sluiten. Daar moet vervangende groene stroom tegenover staan, naast de zeventig windmolens die nu al in de haven en langs de snelwegen staan. “Het is geweldig dat met de Haliade-X van General Electric de grootste windmolen ter wereld op de Maasvlakte is neergezet. Met dit type windmolen kunnen we nog krachtigere windparken bouwen.” Voor de energietransitie van de havenindustrie zet Rotterdam in op waterstof, vervolgt Bonte. “Wij willen dat hier dé Europese waterstofhub komt. Daarnaast moet de industrie van de fossiele grondstoffen af en overstappen op biobased.” Voor de bouw van een of twee nieuwe kerncentrales (waar het kabinet Rutte-IV aan denkt) hoeft men Rotterdam Hofplein crossing view

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=