Rotterdam in ontwikkeling

7 1 R O T T E R D A M I N O N T W I K K E L I N G | 2 0 1 9 OVEREENSTEMMING Voor de realisatie van het dek is afstemming met ProRail nodig. “De moeilijkheid is dat het treinverkeer geen hinder mag ondervin- den”, legt Van Oudheusden uit. “Dat betekent veelal ’s nachts bouwen.” De parkeergarage met daktuin is onderwerp van gesprek met huurders en huiseigenaren van Heliport. “De begane grond van die woonhuizen be- staat al uit parkeergarages. Het mooiste is om de nieuwe parkeergarage daarop direct aan te laten sluiten.” Aan deze en de andere ruimtelijke aanpas- singen zit uiteraard een kostenaspect. De gemeente is verantwoordelijk voor de openba- re ruimte en draagt dus een deel van de kosten daarvoor. Posner: “Hiermee komen we in de volgende fase van de ontwikkeling, waarin we over alle ruimtelijke en financiële aspecten overeenstemming moeten bereiken met alle betrokken partijen.” SOORT VALLEI Het woonprogramma van 670 woningen beslaat een breed scala van sociale huur tot dure koop. In het plan zit verder een hotel en commer- ciële plintruimte. Posner: “We willen de plint invullen met creatieve bedrijfjes, winkels en horeca. In aansluiting en als aanvulling op de Hofbogen, dat al succesvol is. Dit wordt het hart van Nieuw Pompen- burg. Een soort vallei gezien vanaf het dek en het dakpark. Verdich- ting gaat hier samen met vergroening van de binnenstad. Groen bevordert de biodiversiteit en is belangrijk voor prettig en gezond wonen in de stad.” De ontwikkelcombinatie komt vroeg naar buiten met zijn plan voor Pompenburg. De start van de bouw wordt niet eerder verwacht dan eind 2021. Voor de vroege lancering is een goede reden. “Voordat het plan in beton gegoten wordt, geven we omwonenden en ondernemers de kans om wensen kenbaar te maken”, zegt Van Oudheusden. De response is overwegend zeer positief, aldus Posner. “Van veel mensen hoor je dat het er alleen maar beter op kan worden. En wij hebben een prachtig plan.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=