Rotterdam in ontwikkeling
7 0 R O T T E R D A M I N O N T W I K K E L I N G | 2 0 1 9 ompenburg heet het gebied aan de noordkant van de gelijk- namige verkeersas die uitmondt op verkeersplein Hofplein. Daar ont- trekt de voormalige Shelltoren, geflan- keerd door een parkeergarage aan de ene kant en een kantoorgebouw aan de andere kant, het gebied aan het zicht. Aan de achterzijde van deze kantoorgebouwen ligt op een talud de spoorlijn naar CS. Erlangs en erboven gaat de Luchtsingel, als rustige voetgangersroute vanaf het Central District. Een spoortunneltje vormt de ontsluiting van de parkeergarage. Aan de andere zijde van het talud bevindt zich het voormalige kopstation Hofplein, dat al weer een kleine tien jaar furore maakt als de Hofbogen. Haaks erop staat een dependan- cegebouw van het Grafisch Lyceum. Aan de andere zijde van het voormalige kopstation ligt een trapveldje dat voorafgaat aan de jarenzeventigbuurt Heliport. Als dit geen lastige ontwikkellocatie is welke dan wel? “Maar complexiteit maakt het leuk en uitdagend. Juist daarin zit ons bestaans- recht als ontwikkelaar”, zegt Coen van Oud- heusden van Synchroon. “Voor dit gebied zijn jaren geleden al ontwikkelafspraken gemaakt met de gemeente”, vertelt collega Job Posner. “De betreffende partijen – DuraVermeer en J.P. van Eesteren – presenteerden in 2009 een ambitieus plan, maar dat is door de crisis achterhaald. In 2016 informeerde de gemeente bij de partijen naar hun plannen met Pompenburg. Die vroegen vervolgens Synchroon mee te doen en zo zijn wij als part- ner tot de ontwikkelcombinatie toegetreden.” VERDER UITWERKEN De gevormde ontwikkelcombinatie Pompen- burg heeft bij de gemeente een conceptvisie ingediend voor een ontwikkeling van ruim 90.000 m2 woningbouw en andere functies verdeeld over drie clusters van gebouwen op drie plots. Op twee van de drie locaties komt hoogbouw. B&W heeft de conceptvisie zijn fiat gegeven en de ontwikkelcombinatie gevraagd deze verder uit te werken. Dit in overleg met bewoners, ondernemers en de gemeente. Wel behorend tot het gebied maar geen deel uitmakend van dit plan, is nieuw- bouw op de plek van de parkeergarage. Deze ontwikkeling is in handen van de eigenaar van de Shelltoren waar de parkeergarage bij hoort. GROEN DEK OVER HET SPOOR Het plan Pompenburg gaat volgens de con- ceptvisie gepaard met een aantal belangrijke ingrepen en toevoegingen in de openbare ruimte. Om te beginnen moet het schoolge- bouw afgebroken worden. De tunnel moet autovrij worden en als aangename voetgan- gers- en fietsroute wat worden verbreed en verdiept. De spraakmakende Luchtsingel is qua vergunning een tijdelijk bouwwerk, dit moet permanent worden. Verder wordt de groene zone tussen spoorlijn en Heliport gedacht als opgetild park bovenop een par- keergarage. Tot slot en wellicht het pièce de résistance is het aanbrengen van een groen dek over de spoorlijn heen, in aansluiting op het dakpark van de Hofbogen. Het stijgpunt naar het dek krijgt de vorm van een markant gebouwd element. “Precies op de plek van het vooroorlogse station Hofplein”, aldus Posner. Het dek over het spoor brengt zowel een grote verbetering in omgevingskwaliteit en levert tevens een kortere connectie op tussen het Oude Noorden en Centrum. De ontwikke- laars spreken van een scharnierfunctie. P
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=