Rotterdam in ontwikkeling

3 8 R O T T E R D A M I N O N T W I K K E L I N G | 2 0 1 9 ONZE INSPANNINGENMOETEN LEIDEN TOTMEER ONTWIKKELKANSEN VOOR TALENT, JONG EN OUD. “ ” DUURZAAM& SLIM Naast een levendig en energiek gebied moet Hart van Zuid ook duurzamer en ‘slimmer’ worden. Hart van Zuid organiseert daarom verschillende zaken die het Zuidpleingebied efficiënter en weerbaarder moeten maken tegen de veranderingen van het klimaat. Zo worden er een kleine 200 extra bomen gepland en wordt er op de Gooilandsingel een waterberging aangebracht. Daarnaast heeft het zwembad een mossedumdak dat water vasthoudt en hitte absorbeert. Ook neemt Hart van Zuid deel aan het Europese project RUGGEDISED, een project voor innovatieve duurzaamheid wat bestaat uit maar liefst 13 onderdelen die allemaal in het projectgebied toegepast worden. Eén van de nu al concrete maatregelen is de aanleg van een warm- te-koude-netwerk tussen Rotterdam Ahoy en het Rotterdam Ahoy Convention Centre. Kokshoorn: “RUGGEDISED doen we niet alleen. We werken hierin samen met onder andere de gemeente Rotterdam, Rotterdam Ahoy en Eneco. Dit is echt een baanbrekend Europees project!”Naast het warmte-kou- de-netwerk worden op sommige plekken in het projectgebied warmte-koude-collectoren in de bestrating geplaatst. Deze collectoren kunnen de bestrating in de winter verwarmen en in de zomer koelen, hierdoor krijgt het een langere levensduur. 750 BANEN De duurzaamheidsgedachte die als een rode draad door het project Hart van Zuid loopt, steunt niet louter op energetische en ‘groene’ maatregelen, ook economie en mensen komen daarin aan bod. Creëren van werk is dan ook een van de belangrijkste doelstellingen van het plan, evenals het faciliteren en stimuleren van talentontwik- keling en participatie. Wanneer we een rekenformule op het aantal vierkante meters vastgoed loslaten, en we nemen de programmering van dit vastgoed in acht, dan komen we uit op een toevoeging van 750 structurele banen, vertellen Erkel en Kokshoorn. Om ook de daarbovenop komende stage- en leerwerkplekken te kunnen vullen met Rotterdammers (van Zuid) wordt er intensief samengewerkt met het onderwijs, bedrijven en organisaties in en om het projectgebied. Erkel: “Onze inspanningen moeten leiden tot meer ontwikkelkansen voor talent, jong en oud. En werk, hier in het gebied.” De ‘anticycli- sche’ investering – tegen de conjunctuur in – die een paar jaar geleden met Hart van Zuid werd gestart, was en is voor Rotterdam Zuid een meer dan welkome impuls. Het stadsdeel kampt tot op de dag van vandaag met forse sociaaleconomische achterstanden, waaronder hoge (jeugd)werkloosheid. VLIEGWIEL In 2021 moet Rotterdam Zuid over een nieuw bruisend stadscentrum beschikken. Of Hart van Zuid op de goede weg is, bepalen Erkel en Kokshoorn niet met een natte vinger. Bezoekers en bewoners spreken zich uit via een monitor, afgenomen door leerlingen van het Techniek College. “Het recente cijfer was een 7-“, zegt Erkel. Waar wil hij uit- eindelijk uitkomen? Nadenkend: “Een 8 1⁄2. Als contractpartij zijn wij één van de spelers in dit gebied, wij bepalen niet alles.” Kokshoorn: “Wij scheppen belangrijke voorwaarden om een vliegwiel in beweging te brengen waardoor het hier echt gaat leven.” Vertrou- wen dat dit gaat lukken, is er zeker. Erkel: “Er zijn duizend redenen om je hart te vinden in ons projectgebied, en de komende jaren bou- wen en ontwikkelen we er nog een paar bij.” Kokshoorn: “Niet voor niets is onze slogan: alles is op Zuid, iedereen is op Zuid”.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=