Rotterdam in ontwikkeling

2 5 R O T T E R D A M I N O N T W I K K E L I N G | 2 0 1 9 eigen toegang naar de daktuin waarmee het dak van de onderbouw wordt ingericht. Ook de hoge toren krijgt een aantal appar- tementen die qua aantal kamers en indeling geschikt zijn als gezinswoning. Hiermee sluit De Zalmhaven aan op een inzettende trend dat meer gezinnen hoogstedelijk willen wonen. Behalve de stadswoningen zijn alle woningen bereikbaar via een groots opgezette centrale hal. Zo wordt anonimiteit tegengegaan, licht Van den Ban toe. “Het oude concept is: direct vanuit de parkeergarage met de lift omhoog naar je appartement. Hier gaat men altijd via de centrale hal, dat maakt ontmoe- ting mogelijk.” “KLIMFABRIEK” De ontwikkeling van De Zalmhaven is in meerdere opzichten teamwerk geweest, vertel- len Janssen en Van den Ban. Vanaf het prille begin is nauw samengewerkt met de archi- tecten van Dam & Partners (De Zalmhaven I)) en KAAN Architecten (De Zalmhaven II en III)), en constructeur Zonneveld. Voordeel biedt ook dat Amvest een ontwikkelende investment manager (onder andere van pensioengelden) is en de huurappartementen heeft afgenomen. De uitvoering is in handen van BAM Bouw en Techniek, dat voor de bouw van de De Zalmhaven I gebruik maakt van een hijs- loods. Van den Ban en Janssen noemen het een ‘klimfabriek’. Hierin kan onder ge- conditioneerde omstandigheden (wind- en waterdicht) in alle opzichten veilig worden gebouwd en één verdieping per week worden afgeleverd. 58 weken verder kan dan de vlag in top. Eerst zijn uiteraard de fundering en de onderbouw aan de beurt. De uiteindelijke oplevering van het geheel is gepland in het tweede kwartaal 2022. KLASSIEK ONTWERP Janssen typeert het hoogbouwontwerp van Dam & Partners als “een moderne interpretatie van klassieke hoogbouw in vergelijking met de overwegend modernistische hoogbouw in Rotterdam. Dit komt vooral tot uiting in het materiaalgebruik maar ook in de vorm van de toren en het eindigen van de top in een grote naald. Niet historiserend maar interpreterend.” Deze stijl past heel goed in het chique Scheep- vaartkwartier met zijn vele statige panden uit de hoogtijdagen van het Rotterdamse rederswezen. Van den Ban ziet De Zalmhaven als “tribune aan de Maas” vanwe- ge de vele uitzichten richting rivier die de bewoners op alle niveaus krijgen geboden. “Ik denk ook zeker dat het gebouw gaat behoren tot het rijtje beeldbepalende gebouwen van de stad. Met de komst van de Zalmhaven voegen we een aantrekkelijk hoog stedelijk woonmilieu toe aan de stad en een nieuw icoon aan de skyline. ” Janssen spreekt van een ‘draaischijf’, een ‘nieuw middelpunt’ in de hoogbouwzone van Centraal Station tot Kop van Zuid. “Wat De Zalmhaven voor de stad ook bijzonder maakt is een restaurant helemaal bovenin. Iedere Rotterdammer kan er gaan eten en van het uitzicht genieten.” » » De Zalmhaven vo l doe t aan de hu i d ige e i - sen van duu rzaamhe i d . He t gebouw word t gas loos opge leverd en er word t geb ru i k gemaakt van WKO, s tadsverwarmi ng en PV- pane len . Ti j dens de s loop i s he t groo ts te dee l van he t u i t komend materiaal hergeb ru i kt . » » I n De Zalmhaven I (215 me ter en 5 8 ver- d iep i ngen) komen 2 5 6 appar temen ten , i n de koop - en huu rsector. I n Zalmhaven II en III (be i de 7 0 me ter en 21 verd iep i ngen) komen 19 6 appar temen ten en 3 3 eenge - zi nswon i ngen i n de koop - en huu rsector. Ook komen er 1. 3 8 0 m ² aan kan toren , 9 5 0 m ² horeca en voorzien i ngen waaronder 4 5 6 parkeerp laatsen . FACTS & FIGURES

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=