Rotterdam in ontwikkeling

2 1 R O T T E R D A M I N O N T W I K K E L I N G | 2 0 1 9 ENTHOUSIASME “Ons ideaal is om de groene motor van Nederland te worden,” benadrukt de wethou- der. “En ik verwacht dat dat kan. Het enthou- siasme om aan de slag te gaan is groot. Nu al kloppen er veel mensen bij ons aan met de vraag: wanneer beginnen jullie nou? Het besef is al doorgedrongen dat een energieneutrale woning meer wooncomfort biedt. Er zijn ook steeds meer mensen die liever in een schone stad wonen, waar de lucht niet vervuild is. Schone lucht is een kwaliteit voor je stad, die wordt er alleen maar aantrekkelijker door.” Ook wanneer het om bouwprocessen gaat is nog veel te verbeteren. Bonte: “We kunnen ons afvragen hoe we het bouwen slimmer kunnen organiseren om onnodig verkeer door de stad te voorkomen. Ik denk dan aan bouwhubs: plekken van waaruit het verzamel- de bouwmateriaal verder wordt verspreid. Dat leidt tot minder vrachtverkeer en tot schonere lucht in de stad. Daarover willen wij met bouwbedrijven aan de slag gaan. Het dient twee doelen: voor de sector zorgt het voor kostenbesparing en voor de stad betekent het een verbetering van de luchtkwaliteit.” Ook in het slopen wil Bonte met de sector betere af- spraken maken: “We kijken steeds kritischer of een gebouw wel gesloopt moet worden. Je kunt ook denken aan hergebruik van sloop- materiaal. Dat is een van de onderwerpen om in het klimaatakkoord te bespreken.” Een ander punt van belang is de automobi- liteit. “Over tien jaar is het merendeel van de auto’s elektrisch,” voorspelt Bonte. “Dat houdt in dat de infrastructuur van oplaadpun- ten beter moet. Daarnaast zal de stad zich ver- der verdichten. Willen we het klimaat leefbaar en gezond houden, dan zullen meer mensen gebruik moeten maken van het openbaar vervoer en van de fiets. Die verschuiving zie je al beginnen. Veel binnenstadbewoners kiezen er voor geen auto te nemen. Voor bouwers betekent het dat wie dicht bij een openbaar- vervoervoorziening bouwt, een beroep kan doen op vermindering van het aantal par- keerplaatsen dat in een gebouw moet worden opgenomen. Bouwers zullen meer aandacht krijgen voor zulke plekken in de stad.” MEEDENKEN De gemeente is van plan flink in de energie- transitie te investeren. Daarbij is er het plan om een fonds in het leven te roepen waarop initiatiefnemers met een plan voor energie- transitie een beroep kunnen doen. Bonte: “Dat fonds is in principe bedoeld voor ieder- een die een goed plan heeft. Maar het gaat niet alleen om financiële steun. Het is ook van belang om met de initiatiefnemers mee te den- ken hoe hun plan werkelijkheid kan worden.” De groene motor van Nederland: Arno Bonte gelooft er heilig in: “En wanneer het hier lukt, dan wellicht ook van Europa. De klimaatver- andering gaat ons allemaal treffen, de ener- gietransitie is noodzakelijk. Wanneer het ons hier lukt om in Nederland een voortrekkersrol te spelen, dan kan ons dat ook op Europees niveau lukken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=