Rotterdam in ontwikkeling

oorgaans is slechts 6 of 7 procent van onze collectie te zien,” zegt Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen. “Dat voelt ongemakke- lijk, omdat het leeuwendeel van onze collectie onzichtbaar is.” Dat was één reden om een eigen, voor iedereen toegankelijk depot te bouwen. “Daarnaast waren de vochtigheids- problemen in de huidige opslag niet meer te managen. Je kunt nu alleen nog in een mijn- werkerspak de depots in.” Zo ontstond de gedachte aan een depot, op een steenworp afstand van het museum. Sjarel Ex: “Het is toch een gigantisch genereuze kans om de gehele collectie te zien te krijgen? Met het oog op dat idee hebben we een pro- gramma van eisen opgesteld.” Er kwam een prijsvraag, waaraan allerlei gerenommeerde architectenbureaus van over de gehele wereld, 47 in getal, meededen. Voor de bureaus was het een zware opgave. “Het programma van eisen was op zich al een kunststuk, want al die 151.000 kunstschatten worden bewaard in verschillende klimaten,” legt de museum- directeur uit. “Voor sommige mag de lucht niet te droog zijn, voor andere niet te vochtig. Sommige kunnen geen daglicht verdragen, andere hebben juist veel licht nodig. De bezoekers kunnen hier kennismaken met de machinerie van een museum.” SPIEGELWANDEN Na een uitgebreide selectie kwam MVRDV als winnaar uit de bus met een opzichtig ontwerp van een met spiegelwanden beklede ‘pot’ middenin het Museumpark. “De grote vraag was natuurlijk: welke positie neem je met zo’n gebouw in?” zegt architect Winy Maas, de M van MVRDV, directielid en me- de-oprichter van het bureau. “Het gebouw is D“

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=