Rotterdam in ontwikkeling
1 0 6 R O T T E R D A M I N O N T W I K K E L I N G | 2 0 1 9 wijken waar het doorheen loopt. “Vanwege de waarde van ons eigen vastgoed en de leef- baarheid in die straten en wijken, hadden wij direct belang bij een goede herontwikkeling van het viaduct”, zegt Bart Kesselaar, direc- teur Strategie van Havensteder. Op het mo- ment van aankoop waren veel boogruimtes in verloederde staat en in gebruik als obscure cafés en dancings, dichtgetimmerde opslag- plaatsen en andere weinig florerende bedrij- vigheid. “De hele sfeer rond de boogruimtes was onaantrekkelijk en louche”, zegt Liesbeth Groeneveld, directeur vastgoed Vestia. Door grondige renovatie en het aantrekken van nieuwe gebruikers in de categorie van food, fashion en design moest de neerwaartse spi- raal van verloedering in en om de boogruim- tes worden omgebogen naar een kwalitatief prettige woon-, werk- en leefomgeving. e Hofpleinlijn was honderd jaar een bijzondere spoorver- binding tussen Rotterdam en Den Haag, los van het nationale spoorwegennet. Bij de aanleg die in 1905 begon, werd het spoorgedeelte binnen Rotterdam over een lengte van 1,9 kilometer op een viaduct aangelegd. Toen de NS de lijn in 2010 buiten gebruik stelde, was het viaduct inmiddels aangewezen als rijksmonument. Vier jaar eerder hadden Vestia en Havenste- der (verenigd in Hofbogen BV) gezamenlijk de boogruimtes van de Hofpleinlijn overgeno- men van de NS. Het dak van de boogruimtes bleef eigendom van het spoorbedrijf. Als gebouw van bijna twee kilometer lang had het spoorviaduct een impact op de straten en D FRAAI GERENOVEERDE PUIEN Wie nu, twaalf jaar later, langs de Hofbogen wandelt, ziet dat de corporaties buitengewoon zijn geslaagd in hun opzet. Fraai gerenoveerde puien, daarachter tal van bijzondere winkels, restau- rants en kleinschalige creatieve en ambachtelijke bedrijven. De diversiteit onder de circa tachtig ondernemers is groot. Koffiebranderij, meubelmakerij, bakkerij, architectenbureau, fietswerk- plaats, jazzpodium enzovoorts. Naast een tweesterrenrestaurant vind je er een laagdrempelig Italiaans restaurant. Dat laatste, Happy Italy, huist in het verbouwde Station Bergweg, ongeveer halverwege het traject. Bij het renoveren van dichtgetimmerde boog- ruimtes kwamen verrassend originele puien tevoorschijn, zoals die van een automateria- lenhandel aan de Vijverhofstraat. Bij Station Hofplein aan de Raampoortstraat is de art nouveau versiering in de boogstructuur weer zichtbaar gemaakt. “We mogen trots zijn op wat we hebben gerealiseerd”, zegt Kesselaar. Voor Groeneveld kun je het succes van de Hofbogen afmeten “aan de gevulde terrassen en de levendigheid die ontstaat. Je kunt wel spreken van een nieuw icoon van Rotterdam, waar toeristen op afkomen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=