Rotterdam in ontwikkeling
1 0 2 R O T T E R D A M I N O N T W I K K E L I N G | 2 0 1 9 onderdelen en materialen elders een nieuw gebouw wordt gemaakt”, zegt Plaggenburg. Lastige kanten zitten daar nog wel aan. De architect zal een ontwerp moeten afstemmen op beschikbare onderdelen en materialen. Een ander probleem zijn veranderingen in het Bouwbesluit waardoor sommige materialen of onderdelen niet meer aan de regels voldoen, deuren bijvoorbeeld. Los van deze hindernissen is al heel veel vooruitgang te boeken. “Wist je dat in elke nieuwe auto 25% schroot is verwerkt? Zover is de bouw nog lang niet.” Erasmus MC wil zijn overtollige vastgoed op een maatschappelijk verantwoorde wijze afbreken, circulair dus. Het Madaster (‘Ka- daster voor materialen’), dat het materialen- paspoort introduceerde, is door het ziekenhuis gevraagd een hergebruiklijst op te stellen voor de oudbouw. Mede op basis van deze her- gebruiklijst is de sloop aanbesteed. Erasmus MC wist (via de gemeente en de organisatie Cirkelstad) zelf al corporatie Woonstad te interesseren om materialen en producten over te nemen en opnieuw te gebruiken in haar woningbestand, onder andere toiletpotten. MARKTPLAATS VOOR BOUWMATERIALEN Bij circulair slopen (of beter demonteren) zijn arbeidskosten wel een bepalende factor in relatie tot de vraag naar het bouwmateriaal dat vrij komt, legt Plaggenburg uit. We zijn inmiddels naar binnen gegaan en bevinden ons in een zaal die wellicht gebruikt is voor colleges van de medische faculteit. Op een whiteboard aan de wand staat een tekening van een heupgewricht; op een prikbord han- gen nog papieren met berichten en schema’s. “Het systeemplafond zou best opnieuw gebruikt kunnen worden, maar dat is nu nog te arbeidsintensief. Het aluminium heeft altijd waarde als grondstof.” Een markt ontwikkelt zich al via het plat- form Insert.nl, een soort Markplaats voor herbruikbare bouwmaterialen en -onderdelen. DE DUUR- ZAAM- HEIDS- GEDACHTE MOET IN JE GENEN ZITTEN “ ”
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=